۱۳۸۹ دی ۳۰, پنجشنبه

چگونه خودمان اکوردها را بیابیم؟ 5

خوب حالا که مینورهای دیزدار رو یاد گرفتید میریم سر مینورهای بمل دار.
خوب همون طور که می دونید ترتیب بمل شدن نت ها برعکس دیز شدنشونه.
یعنی به ترتیب... سی می لا ر سل دو فا
با توجه به روند بالا:
گام مینوری که یک بمل دارد رمینور است.
گام مینوری که دو بمل دارد سل مینور است.
گام مینوری که سه بمل دارد دو مینور است.
کام مینوری که چهار بمل دارد فا مینور است.
گام مینوری که پنج بمل دارد سی بمل مینور است.
گام مینوری که شش بمل دارد می بمل مینور است.
گام مینوری که در ان همه نت ها بمل هستند لابمل مینور است.
خوب مثل درس جلسه قبل با دانستن روند بمل شدن می توان حدس زد که در هر گام چه نتهایی بمل هستند.
این سری مینورهای بمل دار هم از همان قانون دیزدارها تبعیت می کنند یعنی از گام ماژوری که هم تعدادشان بمل دارد یک و نیم پرده عقب ترند. که دانستن این موضوع شما را در پیدا کردن نام گام یاری خواهد کرد. نکته دوم اینکه مجموع بملهایشان با دیزهای گام مینور دیزدار همنامشان عدد هفت خواهد شد. خوب! خودتان امتحان کنید.
واما بعد:
تشخیص مینور بودن از ماژوربودن:
با اطلاعات ما تا اینجا نمی توان در این مورد حکمی داد. الان من می توانم بگویم که اگر ملودی شما حالت غمگین و بدون شوری را داشت به مینورها فکر کنید. ولی این راه اصلی تشخیص نیست.
خوب! گفتیم که سه قسم گام مینور وجود دارد...تئوریک...ملودیک...هارمونیک
که اولی را به طور کامل بررسی کردیم.
حالا:
اگر نت هفتم گام مینور نیم پرده بالا برود گام حاصل مینور هارمونیک خواهد بود.
اگر نت ششم وهفتم گام مینور هر کدام نیم پرده بالا برود گام حاصل مینورملودیک خواهد بود.
این مسئله را باید همیشه در پیدا کردن گام ها در نظر داشت.
حالا با نواختن ملودی یک آهنگ و توجه به این مسئله که نتها در چه حالتی هستند می توانید گام را بیابید. دقت کنید که در تشخیص بمل بودن نتها از دیز بودن همیشه ترتیب بمل یا دیز شدن را به خاطر داشته باشید.
در جلسه بعد یک سری اطلاعات اضافی را در مورد مدها در موسیقی می گویم که زیاد به درد آکورد پیدا کردن نمی خورد ولی کمتر کسی این موارد را خوب می داند و صرفا برای دانستن در آینده موسیقی شما کاربرد خواهد داشت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر